Cu „Duminica Înfricoșătoarei Judecăți” se încheie „Săptămâna clisei”, ultima săptămână dinaintea Postului Mare când se mai pot mânca produse din carne și derivatele lor.
În satul tradițional, sărbătoarea avea o importanță deosebită. Este ziua în care tinerii fac focuri ritualice și petrec, ridiculizându-i pe cei care nu au reușit să se căsătorească până la „Lăsatul Secului de Carne”. Tot în această zi, se practica „Baterea halviței”, obicei care îi viza pe cei mici. Astfel, copiii cu mâinile strânse la spate trebuiau să prindă cu gura halvița prinsă cu o sfoară de un băț.
„Înfricoșătoarea Judecată”, „Groaznica Judecată” sau „Judecata de Apoi” a fost redată și în icoanele țărănești pe sticlă din Transilvania. O astfel de icoană, pictată la Gherla, în secolul al XIX-lea, se află în expoziția permanentă a Muzeului de Artă Populară Constanța.
În această icoană, în planul superior apare Iisus Hristos, Judecătorul Suprem, care este încadrat de doi arhangheli. Planul median este dominat de alți doi arhangheli, care vestesc din trâmbițe ceasul Judecății, și de un altul care ține în mână cumpăna dreptății. În planul inferior este sugerat Iadul cu un râu de foc și monstrul Leviathan, pregătit să înghită un păcătos.